Patanjalin joogasutrissa esitellään kahdeksanhaarainen polku. Polku kohti tasapainoista elämää, harmoniaa. Tässä blogissa esitellään näistä kahdeksasta haarasta kaksi; Yamat ja Niymat. Yleisesti jaotellen voimme ajatella, että Yamat ovat moraalisia ohjeita yksilön tasolla, yksilön suhteessa ympäröivään maailmaan.
Yamoja on on viisi; ahimsa, satya, asteya, brahmacharya ja aparigraha. Tässä tekstissä tarkastelemme näitä pyrkien selittämään ne yksinkertaisesti ja tuoden mukaan jonkun käytännön harjoituksen.
Yamat ja Niyamat saattavat tulla vastaasi myös joogatunnilla tunnin teemana, tällöin pääset kenties vielä syvemmälle näihin konsepteihin tuoden kehollisen harjoituksen, liikkeen mukaan.
YAMAT: AHIMSA
AHIMSA käännetään usein väkivallattomuudeksi tai vahingoittamattomuudeksi. Tämä tarkoittaa väkivallattomuutta muita ja itseä kohtaan niin kehollisella kuin ajatusten tasolla. Negatiiviset ajatuksetkin ovat väkivaltaa. Ahimsa kehottaa viljelemään rauhaa elämääsi, elämään tavalla joka lisää tasapainoa ja rauhaa maailmassa. Hyväksy asiat kuten ne ovat, avoimin mielin. Ahimsa kehottaa vapautumaan kaavamaisesta ja negatiivisesta suhtautumistavasta ja käyttämään empatiaa hankalissa tilanteissa. Tämä voi olla erittäin haastavaa, erityisesti alkuun jopa epämukavaa, mutta riittävän harjoittelun seurauksena totut katsomaan asioita myös toiselta kannalta, ja saat lisää tasapainoa elämääsi ainaisen taistelun sijaan.
Keholliselta näkökulmalta Ahmisa ei tarkoita sitä etteikö kehoaan saisi käyttää, harjoittaa, puskeakin, mutta opettele tunnistamaan milloin keho on puskettu liian pitkälle, milloin se oikeastaan kaipaa lepoa tekemisen sijaan.
Kaikilla meillä on erilaiset tavoitteet sen suhteen missä haluamme kehollisesti olla, toteuta harjoitusta, mitä tahansa se onkin, tukemaan sinun tavoitettasi. Rauhoita tilanne kun huomaat turhautuvasi ja pysähdy joskus myös huomioimaan se mihin olet jo päässyt.
Omaan turhautumiseesi kannattaa myös suhtautua myötätunnolla. Sinun ei tarvitse olla täydellinen. Vaikka harjoittaisit aktiviisesti Ahimsaa, tulee sinulle joskus negatiivisia ajatuksia, tapoja toimia, olethan ihminen, mutta olet tietoisempi omista tavoistasi, opit tunnistamaan niitä, etkä ajaudu ajatustesi uhriksi.
AHIMSA harjoituksessa: Kirjaa viisi negatiivisinta ajatustasi. Negatiivista ajatusta, joita pyörittelet usein mielessäsi. Yritä ottaa muutama askel etäisyyttä näihin ajatuksiin. Jo se, että tulet tietoiseksi näistä ajatuksista tai ajattelutavoista voi helpottaa tilannetta, olet tietoisempi niistä, silloin voit myös valita haluatko tätä elämääsi.
YAMAT: SATYA
SATYA voidaan kääntää totuudellisuudeksi, pysy totuudessa, niin teoissasi kuin mielessäsi. Ole rehellinen sanoissa ja teoissa muita kohtaan, mutta myös itseäsi. Tosiasiallinen rehellisyys itseämme kohtaan vaatii sitä, että pystyt ottamaan etäisyyttä omiin ajatuksiisi, luomaan tilaa ja hidastamaan. Olet varmasti tietoinen siitä miten mieli saattaa joskus kulkea kehää, omassa päässä asiat saattavat suurentua, vääristyä ja jotta pääset tilaan, jossa voit rehellisesti todeta asioiden kannan, hidasta, istu vaikka meditaatioon ja pohdiskele sen jälkeen miten asiat elämässäsi tosiasiassa makaavat.
Joogaharjoituksessa ole rehellinen siitä mitä kehosi todella tarvitsee sillä hetkellä, äläkä jää kiinni siihen mitä sen mielestäsi pitäisi jo pystyä tekemään.
Satyan haaste tulee ehkä parhaiten esiin suhteissa läheisiisi. Rehellisyys on vahvan suhteen perusta oli kyseessä romanttinen suhde, sukulaisuhde, ystävyyssuhde tai mikä tahansa suhde kyseessä onkin. Ego saattaa tulla rehellisyyden tielle ja tällä tavalla estää suhteen kehittymisen vahvalle tasolle. Suurin osa meistä kuitenkin arvostaa rehellisyyttä suhteissa, se luo luottamusta, tiedät että toinen on rehellisellä pohjalla ja häneen voi luottaa niin hyvinä kuin huonoina hetkinä.
Rehellisyys vaatii kumppanikseen kuitenkin Ahimsaa. Muistathan, väkivallattomuutta. Yoga Sutrissa tuodaan esiin se, että jos rehellisyys tässä hetkessä johtaa todennäköisesti toisen loukkaantumiseen on parasta vaieta. Ole empaattinen totuudessasi. Kaikki elämässä vastaan tulevat tilanteet ovat hetkiä harjoittaa totuudellisuutta. Hidasta ja katso asioita kuten ne todellisuudessa ovat, ilman että lähdet mukaan ajatustesi ensireaktioon. Tämä antaa mahdollisuuden elää rauhan kautta.
SATYA harjoituksessa: Tee lyhyt joogaharjoitus jossa mukana seisoma-asanoita esim. soturi 1. Kaikissa asanoissa, joissa mahdollista muodosta käsillä Kali Mudra. Kali Mudrassa painat kämmenet vastakkain, ristit kaikki muut sormet paitsi peukalon ja etusormen. Tätä mudraa kutsutaan myös pistooli-mudraksi. Kali mudra edustaa soturijumalatar Durgaa. Durga edustaa voimaa, voimaa pysyä totuudessa. Lyhyen harjoituksen jälkeen istu alas meditaatioon. Hiljennä mieltä, tyhjennä kehää kiertävistä ajatuksista ja etäännytä.
YAMAT: ASTEYA
ASTEYA voidaan kääntää paremman sanan puutteessa varastamattomuudeksi. Älä ota sitä mitä sinulle ei ole vapaasti annettu. Tämä Yama voi tuntua selkeältä ohjeelta, älä varasta, mutta varastaminen voidaan käsittää myös toisin kuin suoraan konkreettisten esineiden ottamisena.
Älä varasta ajatuksin, sanoin, teoin. Varastatko toisen aikaa, toisen mahdollisuuksia, toisen rauhaa, vai kiellätkö kenties itseltäsi mahdollisuuksia, elämän sellaisena kuin sen haluat viettää. Tämä yama vie pintaa syvemmälle, mikä on varastamisen takana; ahneus, himo, oikeutuksen tunne, tunne siitä ettemme riitä sellaisena kuin olemme. Asteya pyrkii ohjaamaa näistä pois.
ASTEYA harjoituksessa: mieti tapaasi tulla joogatunnille, sallitko muiden (ja itsesi) asettua rauhan ja hiljaisuuden tilaan tullessasi joogasalille. Pystytkö tai pyritkö jättämään stressin ja kiireen salin ulkopuolelle. Toisen rauhan ja rauhoittumisen ajan kunnioittaminen on syy miksi tuntien ajaksi pyydetään jättämään kännykät ja muut tavarat pukuhuoneeseen ja rauhoittumaan omalle matolle.
YAMAT: BRAHMACHARYA
BRAHMACHARYA käänetään usein selibaatiksi, hyveellisyydeksi tai energian oikeanlaiseksi käyttämiseksi. Tämä Yama pyrkii ohjaamaan energian käyttöä, perinteisesti myös seksuaalisen energian käyttöä niin ettemme polta energiaa loppuun tai hukkaa sitä. Tähän aikaan mitä elämme nyt on ehkä hyödyllistä keskustella ja kohdistaa huomio siihen miten todellisuudessa käytämme energiamme, mihin kohdistamme huomiomme, mikä vie eniten aikaamme.
Brahmacharya kehottaa suuntamaan myös huomiota sisäänpäin niin, että ulkoiset asiat ja halut eivät polta kaikkea energiaa. Moni voi tunnistaa uupumuksen, joka on seurausta siitä että vietät aikaa aistiärsykkeisessä maailmassa, seuraat sosiaalisesta mediasta muiden ihmisten ulkoista elämää. Mieti onko tämä järkevää energian ohjaamista sinun elämässäsi vai olisiko muita asioita joihin voisit paneutua.
BRAHMACHARYA harjoituksessa: Uni on yksi tärkeimmistä asioista ihmisen elämässä, emme selviydy ilman unta eikä siihen ole tarvettakaan. Nukkuminen, akkujen lataaminen on täysin luonnollinen osa ihmisen elämää, silti me olemme siitä valmiit tinkimään ensimmäisenä. Tutkistele omaa suhdettasi uneen, otatko aikaa levolle vai onko ajatusmaailmasi enemmänkin “haudassa ehtii nukkua” -tyyppinen ja miten tämä ajatustapa vaikuttaa yleisesti energiatasoihisi. Onko aika panostaa myös nukkumiseen. Ehkä hankkia uuden lakanat, siistiä makuuhuone, sulkea tv ja tietokone ja sukeltaa peittojen alle ennen kun kello lyö puolenyön.
YAMAT: APARIGRAHA
APARIGRAHA voidaan suomentaa takertumattomuudeksi tai omistamattomuudeksi. Tämä tärkeä yama opettaa meitä ottamaan vain mitä tarvitsemme, pitämään vain sen mikä meitä edelleen palvelee ja päästämään irti kun sen aika on. Nämä asiat ovat niin paljon toistettuja, että ne saattavat jo kuulostaa kliseiltä, mutta silti rehellisyyden nimissä harva meistä näitä asioita oikeasti toteuttaa.
Muistammeko, että tärkeintä on matka, ei päämäärä. Tämä ajatus on hyvin keskeinen esim. Bhagavad Gitassa, keskity siihen mitä olet tekemässä, älä motivoidu vain lopputuloksesta vaan myös itse matkasta lopputulokseen. Heittäydy koko sydämellä, miettimättä lopputulosta.
APARIGHRAHA harjoituksessa; vaikea asana, ehkä suhtaudut siihen ärtymyksellä, en osaa, en ole koskaan osannut… entä jos sillä ei olisikaan väliä pääsetkö kyseiseen asanaan? Onko välivaiheita, voitko harjoitella niitä ja heittäytyä siihen harjoitukseen täydellä sydämellä. Täydellä sydämellä omalla matolla, harmistumatta siitä, että joku viereisellä matolla heittäytyy sinun haaste-asanaasi vaivattomasti.
Lue Patanjalin joogasutrien toinen osa (Niyamat) TÄÄLTÄ.
Muistathan tilata myös uutiskirjeemme sivun oikeasta laidasta (mobiililla sivun lopusta). Saat ensimmäisenä tiedon ajankohtaisista tapahtumista, kursseista, Early bird -tarjouksista sekä tulevista tarjouskampanjoistamme. Emme tuki sähköpostiasi turhilla viesteillä, lähetämme uutiskirjeen noin kerran kuussa.