ASANA HELSINKI – TUNTIKUVAUKSET

 

IISI FLOW

 

Iisi Flow -joogatunneilla tutustutaan Flow-joogan eri puoliin. Pysähdymme tutkimaan asanalinjauksia, pranayamaa, meditaatiota ja erilaisia kehon aktivointeja. Kuljemme läpi kokonaisvaltaisen harjoituksen avaten kehoa ja mieltä.

 

Hyvän mielen tunti, joka soveltuu niin aloittelijoille kuin niille, jotka ovat harjoitelleet jo pidempään, mutta haluavat palautella mieleen perusasioita. Kukin tunti rakentuu yhden teeman ympärille ja niillä voidaan soittaa musiikkia.

 

Iisi Flow on loistava tunti joogaan tutustuvalle. Aloittelija pääsee joogaharrastuksen pariin mainiosti myös joogan alkeiskurssillamme! Lisätietoja tulevista kursseista löydät täältä.

 

FLOW

 

Flow on virtaava, energinen ja moderni joogatunti, jossa kehon liikkeet ja erilaiset asennot yhdistyvät toisiinsa hengityksen rytmittäminä. Flow-joogatunneissa yhdistyvät moderni ja perinteinen jooga, pilates, pranayama ja meditaatio, ja liikkeet voivat olla joskus hyvinkin tanssillisia.

 

Tunnin aikana joogan perusasanat ja turvalliset linjaukset tulevat sinulle tutuiksi. Pääset välillä myös haastamaan itsesi uutta ja vanhaa yhdistäen, ilman suorittamista. Tunnilla käytetään musiikkia. Tunnin jälkeen olosi on energisoitunut, hyvä ja inspiroitunut.

 

Opettajamme johdattavat sinut turvalliseen harjoitukseen rakentaen tunnin aina teeman mukaisesti.

 

Tunti soveltuu loistavasti joogaan jo jonkin verran tutustuneille. Ensikertalaisille ja joogan vasta hiljattain löytäneille suosittelemme ensin Iisi Flow -tuntia, jossa pääset rauhallisessa tahdissa tutustumaan joogan perusasentoihin ja niiden turvalliseen linjaamiseen.

 

VOIMAKAS FLOW

 

Voimakas flow on dynaaminen ja energinen tunti, jossa erilaiset jooga-asennot nivoutuvat yhteen liikkeen seuratessa hengitysrytmiä. Näin harjoituksesta tulee virtaava kokonaisuus.

 

Tällä tunnilla löydät uusia ulottuvuuksia modernien jooga-asanoiden löytäessä perinteiset jooga-asanat. Et pitkästy, sillä tunnin teema vaihtuu viikoittain, eikä yksikään tunti ole koskaan samanlainen. Tällä tunnilla pääset harjoittelemaan myös käsitasapainoiluja sekä inversioita. Tunnin taustalla soi usein musiikki.

 

Tunti haastaa sopivasti ja leikkimielisesti, välillä jopa omien mukavuusrajojen ulkopuolelle. Näillä tehokkailla tunneilla kehityt pikkuhiljaa omassa harjoituksessasi omassa tahdissasi silloin, kun kehosi ja mielesi ovat siihen valmiita.

 

Tunti etenee muita flow-tunteja nopeammalla tempolla ja on fyysisesti voimakkain harjoitus. Tunti sytyttää kehossa lämpöä ja kehittää voimaa ja kehon hallintaa, kestävyyttä, joustavuutta ja liikkuvuutta.

 

Tunti soveltuu parhaiten joogan perusteet hyvin hallitseville ja niille, joille liikkeen ja hengityksen yhdistäminen on tuttua. Muista kuitenkin, ettei tällä tunnilla tarvitse osata kaikkea - tarvitset mukaasi uteliaisuutta, leikkimieltä ja avoimuutta oppiaksesi lisää.

 

 

PRANA FLOW

 

Prana Flow® / Prana Vinyasa® on energinen, virtaava joogaharjoitus, jonka on kehittänyt yhdysvaltalainen joogaopettaja Shiva Rea. Prana Vinyasa® käsittää noin 46 eri harjoitusta variaatioineen, joita kierrätetään vuodenaikojen ja kuunkierron mukaan.

 

Prana Vinyasa on dynaaminen ja meditatiivinen kokonaisvaltainen matka joogan virtauksen eli flow’n kehollistamiseksi.
Se perustuu pranan eli elämän virran liikehdintään ja kuuluu astangaperheeseen, johon yhdistetään myös hathajoogaa ja iyengarjoogaa.

 

Harjoituksissa käytetään vinyasa krama -tekniikkaa, jossa edetään asteittain. Näin jokainen voi nauttia harjoituksesta omalla tasollaan. Käytämme myös mantrausta, mudria, asanaa ja meditointia niin liikkeessä kuin rauhassa.

 

Sarjat kulkevat dynaamisista ja positiivisesti haastavista asanoista elvyttäviin asanoihin. Tunnin aallot rakentuvat tehokkaista ja luovista sarjoista (vinyasat), jotka linkittyvät yhteen hengityksen kanssa. Tämä syvä yhteys pidetään koko tunnin ajan ensimmäisistä mudra vinyasoista namaskareihin ja core-osuuksista tutkimusmatkalle asana mandaloihin, mudriin ja pranayamaan.

 

Tämä joogamuoto tarjoaa jokaisen harjoituksen yhteydessä mahdollisuuden löytää omasta kehosta ja mielestä lisää voimaa, virtausta, liikkuvuutta, tasapainoa ja hyvää mieltä.

 

Dynaaminen ja liikkuva tunti sopii sekä aloitteleville että kokeneimmillekin joogeille. Tunti on samalla sekä tehokas että rentouttava.

 

YIN / YIN JA ÄÄNIMALJAT

 

Yin-joogatunnilla antaudutaan painovoiman vietäväksi rauhoittavaan ja tasapainottavaan harjoitukseen. Tällä tunnilla on mahdollista päästää irti päivän kiireestä ja stressistä, tutustua paremmin omaan kehoon ja mieleen ja löytää hiljentymisen avulla rauha.

 

Yin-jooga on melko nuori joogasuuntaus, joka on saavuttanut suuren suosion nykymaailman kiireisessä elämänrytmissä.

 

Yin-jooga on rauhallista, paikallaoloon keskittyvää joogaa, jossa avataan paljon lantion ja alaselän aluetta. Lanneranka on kehomme ydin ja alueella on paljon sidekudosta ja päällekkäisiä lihaskerroksia.

 

Yin-joogassa asennoissa viivytään pitkään, 2-5 minuuttia kerrallaan. Yin-joogan eheyttävä vaikutus perustuukin sen pitkäkestoisiin asentoihin, jotka edistävät sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Haitallisia kuona-aineita pääsee tehokkaasti poistumaan kehosta

 

Yin-joogaharjoituksessa keskitytään vahvasti oman kehon kuunteluun ja hengityksen tarkkailuun. Yin-jooga on meditatiivinen harjoitus, joka vaikuttaa niin fyysiseen, henkiseen kuin energeettiseen tilaamme. Yin on vastakohta kaikelle sille suorittamiselle, josta päivämme täyttyvät.

 

Yin-joogalla on myös hermostoa tehokkaasti rauhoittava vaikutus ja siksi se on loistava lääke stressiin. Joogan monet vaikutukset selviävät vasta itse kokeilemalla.

 

Nämä joogatunnit sopivat kaikille. Voit hyvin osallistua tunnille, vaikket olisi koskaan ennen joogannut.

 

Yin ja äänimalja -tunneilla käytämme aitoja tiibetiläisiä chakra-äänimaljoja, joiden avulla luomme kaunista tunnelmaa, harmoniaa ja äänimaailmaa. Ne rentouttavat sinut tunnin päätteeksi nautinnolliseen ja syvään savasanaan eli loppurentoutukseen.

 

Äänimaljoilla voi tehdä vain hyvää. Ne ovat yli 5000 vuoden takainen aito ja hyvä tapa hoitaa ja rentouttaa kehoa ja mieltä.

 

TRIGGER YIN

 

Trigger Yin -tunti on erityisen tehokas tunti kehon jännitystilojen vapauttamiseen. Tunnilla yhdistyvät nautinnollinen, rauhoittava ja tasapainottava Yin-joogaharjoitus sekä kehon triggerpisteiden käsittely tennispallojen avulla.

 

Yin-joogassa asennoissa viivytään pitkään, jopa useita minuutteja kerrallaan. Eheyttävä harjoitus poistaa haitallisia kuona-aineita kehosta ja edistää sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Yin-joogassa venytetään sidekudoksia ja ligamentteja lihasten sijaan. Yin-joogalla on myös hermostoa tehokkaasti rauhoittava vaikutus: siksi se on loistava lääke stressiin ja mielen hälinään.

 

Triggerpisteiden käsittely tapahtuu tunnin aikana muun muassa fasciapallojen avulla. Triggerpisteet ovat lihaksissa tai muissa pehmytkudoksissa sijaitsevia erittäin arkoja pisteitä tai solmuja, jotka voivat aiheuttaa kipua tai arkuutta ja säteillä muualle kehoon. Triggerpisteiden käsittely nopeuttaa kehon jännitys- ja kiputilojen laukeamista.

 

Pisteiden syntyyn vaikuttavat monet tekijät: esimerkiksi stressi, ahdistus, kohonnut verenpaine, lihaksen liiallinen rasitus, huono ryhti (joka voi johtua esim. skolioosista, auton ajoasennosta, päätetyöstä tai vaikkapa “kännykkäniskasta”) ja jäätyminen eli rasituksen suorittaminen ilman kunnollista lämmittelyä. Myös muut triggerpisteet voivat olla edellytys uusien syntymiselle.

 

Trigger Yin -joogatunnit sopivat kaikille. Voit hyvin osallistua tunnille, vaikket olisi koskaan ennen joogannut. Tunti on myös erinomainen lisä mille tahansa dynaamiselle joogatunnille tai muun urheilun oheen kehonhuoltotunniksi.

 

AERIAL-JOOGATUNTI KUVAUKSET

 

AERIAL IISI

 

Rauhalliseen tahtiin etenevä Aerial-harjoitus, jolla käymme linjauksia ja ohjeistuksia tarkemmin läpi. Kuljemme Aerial-liinan avustuksella kohti syvempää tietoisuutta asanasta ja kohti tasapainoista harjoitusta. Kehoa ja mieltä avaava harjoitus, josta lähdet hyvällä mielellä. Tunti soveltuu kaikentasoisille harrastajille.

 

 

Suosittelemme aina Aerial Startti -kurssia ennen avoimille tunneille tuloa. Lisää Startti-kursseista ja aikatauluista https://www.facebook.com/events/260270011399677/

 

 

AERIAL HAASTA

 

HUOM! Tämä on suljettu ryhmä jolle ilmoittaudutaan koko kaudeksi (kausi on 10x) Tiedustele lisätietoja mira@asanahelsinki.fi

 

Aerial Iisin isosisko, kun yleisimmät Aerial-asanat ovat sinulle jo tuttuja ja haluat lisähaastetta harjoitukseen. Voimaa, venyvyyttä ja kehonhallintaa kasvattava tunti jolla tehdään haastavampia asanoita ja voima-osuuksia kehoa avaavien sarjojen kera. Tunnilla teema jonka kautta menemme kohti tiettyä jooga-asanaa tai akrobaattisempaa sarjaa.

 

Kehoa ja mieltä vahvistava harjoitus, jolta lähdet voittaja-mielellä.

 

AERIAL ILTA

 

Maanantai-illat mennään Iisi Aerialin+ meditaation rytmiin. Rauhalliseen tahtiin etenevä Aerial-harjoitus, jolla käymme linjauksia ja ohjeistuksia tarkemmin läpi. Iltaa kohti kulkiessamme istumme alas, n. 10 min meditaatioon joka maadottaa meidät levolliseen iltaan. Kehoa ja mieltä avaava harjoitus, josta lähdet hyvällä mielellä.

 

Tunti soveltuu kaikentasoisille harrastajille

 

 

Aerial syksyn aikataulu

 

Maanantai 19.30 Aerial Ilta

Keskiviikko 17.00 Aerial Haasta (sulj. ryhmä)

Lauantai 10.00 Aerial Iisi (kerran kuussa Startti)

Sunnuntai 12.00 Aerial Iisi

 

 

INFO@ASANAHELSINKI.FI          KAIKUKATU 2, KALLIO, HELSINKI 00530

Valokuvaaja: Olga Poppius     Web Design: Eeva Anker