JOANNA KOSKINEN

 

Olen Asana Helsingin perustaja, kokenut Yoga Alliancen sertifioima E-RYT 200 pitkän linjan joogaopettaja ja valmistunut vuonna 2016 Yoga Medicine 500 tunnin koulutusohjelmasta.

 

Juuri nyt jatkan senioriopettajan joogakoulutustani 1000 tunnin Yoga Medicine -koulutusohjelmassa amerikkalaisen opettajani Tiffany Cruikshankin johdolla. Joanna on registered therapeutic specialist. Olen kouluttanut uusia joogaopettajia vuodesta 2014.

 

Löysin joogan jo 20 vuotta sitten Aasian matkallani ja rakastuin siihen välittömästi. Joogasta muodostui intohimoinen harrastus ja elämäntapa ja myöhemmin myös ammatti. Olen opettanut joogaa täysipäiväisesti vuodesta 2009.

 

Aktiivisena ja sporttisena ihmisenä olen joogan lisäksi kokeillut elämäni aikana lukuisia eri liikuntalajeja laidasta laitaan. Vasta jooga vei kuitenkin täysin mukanaan pysäyttäen kaiken ympärilläni olevan kiireen.

 

Olen kulkenut useita joogan polkuja eri opettajien johdolla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Vuosien saatossa olen löytänyt itselleni sopivimman muodon Vinyasa Flow -joogasta, jota pyrin tasapainottamaan rauhallisella Yin-joogalla.

 

Yin-joogaa olen opiskellut muun muassa kiinalaisen Victor Changin sekä Joe Barnetin kanssa, joka on kansainvälisesti arvostetun Yin-joogaopettajakoulutusvalmentajan Paul Grilleyn seniorioppilas. Viimeisimpänä ovat opinnot Sarah Powersin kanssa vuonna 2017.

 

Nykyisen opettajani Tiffany Cruikshankin johdolla olen opiskellut vuodesta 2013 erilaisia tapoja työskennellä ja vapauttaa sidekudosta ja hoitaa triggerpisteitä. Tästä syntyikin Asana Helsingin Trigger Yin -tunti, joka on tuonut itselleni paljon kehollista vapautta ja liikkuvuutta kuntosaliharjoittelun tueksi. Rakastan sitä, että voin olla joogassa myös itse ikuisesti oppilas.

 

Opetuksessani haluan painottaa asentojen linjautumista oikein ja turvallisesti, samalla myös jokaista yksilöä kunnioittaen. Painotan hengityksen ja liikkeen tärkeää yhteyttä, omaa flow’ta sekä oman sydämen kuuntelemista.

 

Tärkeää on myös oman kehon kuunteleminen - se kertoo paljon ja on usein mieltä viisaampi. Tärkeintä ei ole se, miltä asana näyttää, vaan myös se, miltä se tuntuu. On tärkeää tiedostaa ja tunnustella myös koko matkaa matolla ja huomioida, mitä harjoitus on juuri tänään tuonut tai vaihtoehtoisesti vienyt pois.

 

Kun oma keho ja mieli ovat valmiita, harjoitus edistyy.

 

Rakastan yhdistää eri joogamuotojen parhaita paloja ja opetuksia. Tuntini ovatkin sekoitus oppimaani ja kokemaani vuosien varrelta. Jokaisella opettajalla on ollut vaikutusta siihen, millainen minusta on opettajana tullut.

 

Tuntini ovat virtaavia, dynaamisia, leikkimielisiä ja energisiä rauhoittumista unohtamatta. Tunneillani on viikoittain vaihtuva teema ja käytän musiikkia universaalina kielenä luomassa tunnelmaa.

 

Haluan kannustaa, innostaa ja haastaa ihmisiä voimaan hyvin ja ylittämään turvallisesti omia mukavuusrajojaan niin matolla kuin maton ulkopuolellakin. Toivon, että jokainen tunti on sinulle matka omaan itseesi sekä hengähdyshetki, josta voit arjen keskellä nauttia.

 

Omaan elämääni jooga on tuonut rauhaa, tasapainoa, kiitollisuutta, kärsivällisyyttä, fyysistä voimaa, liikkuvuutta sekä kokonaisvaltaista hyvinvointia. Näitä taitoja, etenkin hiljentymistä ja rauhoittumista, minun on nykyisin helpompaa hyödyntää myös omassa arjessani, joogamaton ulkopuolellakin.

 

JOANNA

MIRA

HANNA N.

CHARLOTTA

NIINA

MALLU

HANNA D.

Sijaiset:

MIRA NYMAN

 

Toimin Asana Helsinki -studiolla joogaopettajana ja opetan pääasiassa Flow-, Hatha- sekä Aerial-joogaa.

 

 

Olen itse aloittanut joogan aikanaan Astanga-joogalla. Myöhemmin päädyin monien mutkien kautta joogaopettajakoulutukseen ensin Hima Happinessin RYT200- ja Unnata Aerial Yoga -koulutukseen (Helsinki 2014) ja myöhemmin Noah Mazé RYT300-koulutukseen (Berliini 2017).

 

Mazén koulutuksessa olen vahvistanut anatomian, asanalinjausten, filosofian ja opetustekniikan osaamistani. Koulutukset ovat tuoneet oppia eri näkökulmista ja antaneet paljon. Toki joogaopettaja opiskelee aina - niin minäkin.

 

 

Minulle jooga on kurinalainen harjoitus niin fyysisesti kuin henkisestikin. Se on myös avain stressinhallintaan ja hauskanpitoon. Se voi löytää erilaisia muotoja ilmentyä harjoituksissa matolla tai ilmassa, ja hyvä niin. Joogan tuoman fyysisen ja henkisen voiman sekä venyvyyden ja tasapainon rinnalla olen päässyt myös kantapään kautta oppimaan itsestäni joogan kautta. Ainahan matka ei ole mukava, mutta tarpeellinen kyllä.

 

 

Kaiken matkan varrella oppimani tuon sinun käyttöösi parhaani mukaan. Tuon tunneilleni ripauksen filosofiaa, asanatietoutta sekä haastetta ja rentoutta - hauskuutta kuitenkaan unohtamatta. Parhaiten pääset tutustumaan opetustyyliini tulemalla tunnille, eli matolla nähdään!

 

 

Asana Helsinki -salilla toimin Aerial-joogan pääopettajana. Kaikkiin Aerial-joogaan (avoimiin tunteihin, yksityistunteihin, aerial-jooga opettajakoulutukseen) liittyviin kysymyksiin ja tiedusteluihin vastaan mielelläni.

 

HANNA NYMALM

 

Olen ohjannut joogaa vuodesta 2013. Pyrin siihen, että ohjaamani joogaharjoitus antaa jokaiselle harjoittelijalle tietoisen olon, jotta itse kukin voi palauttaa hyvää energiaa ja tekoja takaisin ympärillä olijoilleen.

 

Tyylini on fyysinen, ja jätän mieluusti sinun mielellesi suurimmat filosofiset, henkiset ja uskonnolliset kiemurat. Uskon, että jokaisella on oma polkunsa. Toivon, että sinulle tulee vapaa olo, kun olet tunnillani.

 

Minulla on taustallani vuosia fyysisen teatterin parissa. Niiden aikana opin paljon kehon ja mielen voimasta ja potentiaalista.

 

Aloitin joogaohjaajan opiskelut Yoga Nordicilla vuonna 2011. Sen jälkeen olen tehnyt mm. School Of Sacred Arts 200RYT-opinnot ja Sarah Powers/Insight yoga RYT100-opinnot.

 

Prana Vinyasa RYT200-opinnot suoritin Andrew MacAuleyn johdolla Yoga Nordic Espoossa vuonna 2012-2013. Sen jälkeen olen opiskellut vuosittain Shiva Rean kanssa.

 

 HANNA DYGGVE

 

Rakas joogaharrastukseni kasvoi ammatikseni vuonna 2012 ja valmistun syksyllä Yoga Medicine 500 tunnin jatko koulutusohjelmasta. Olen opiskellut yin joogaa mm:ssa Victor Changin ja Sarah Powersin kanssa.

 

Opetan ASANA Helsinki -studiolla Yin-joogaa painottaen turvallisia, omaa kehoa palvelevia linjauksia. Toivon tuntini tarjoavan sinulle nautinnollisen rauhoittumishetken ja olotilan ympäristössä, missä voit olla oma itsesi ja tuntea olevasi lämpimästi tervetullut.

CHARLOTTA SAVANDER

 

Joogaharrastukseni aloitin sattumalta 2000-luvun alussa Bikram-joogan parissa. Siitä alkoi elämän mittainen joogamatkani, joka jatkuu edelleen.

Pyrin jatkuvasti kehittämään itseäni ja uteliaisuuteni vie vahvasti minua eteenpäin kohti uusia kokemuksia ja kohtaamisia. Olen käynyt vuonna 2010 Bikram joogaopettajakoultuksen ja vuonna 2012 RYT200  Flow & Yin -joogaopettajakoulutuksen. Unnata Aerial -joogan opettajakoulutuksen aloitin vuonna 2013 sekä Unnata advanced  Aerial -joogakoulutuksen vuonna 2014. Olen opiskellut vuosina 2016-2017 Yin-joogaa Sarah Powersin kanssa. Tällä hetkellä syvennän opintojani Prana Vinyasa -joogan parissa Shiva Rean kanssa.

 

Haluan tunneillani herättää oppilaiden uteliaisuuden ja innostaa löytämään uusia ulottuvuuksia kehosta ja mielestä.
Inspiroiva, onnistunut harjoitus joogamatolla tai joogahammokissa tuo iloa, hyvää mieltä ja harmoniaa kehoon ja mieleen, ja ne on helppo ottaa mukaan jokapäiväiseen elämäänkin.

 

Opetan vahvan välittämisen ja turvallisten sekä tarkkojen linjausten kautta. Mielestäni jooga on kuin käyttöopas omaan kehoon ja mieleen, eikä koskaan ole myöhäistä tai turhaa avata uutta kappaletta tai sivua omassa käyttöohjeessaan.

 

Olen kolunnut joogastudioita Amerikassa, Aasiassa ja Euroopassa. Kaikki ne lukuisat, inspiroivat ja ihanat joogaopettajat, jotka olen maailmalla joogapolullani kohdannut ja jotka ovat minua opastaneet, ovat muokanneet minua ihmisenä ja opettajana sellaiseksi kuin tällä hetkellä olen.

 

FB-sivut:

Lodesavasana

 

SIJAISET:

MALLU LAINE

 

Aloitin joogan vuonna 1999 ja ensimmäisen vuoden jälkeen unelma joogan opettamisesta jäi sydämeen kasvamaan.

 

Aluksi jooga kulki tanssin ja muun treenin ohessa ja auttoi kehoa palautumaan. Myös AMK-opintojen aikana sain voimia opiskelustressiin niin fyysisestä harjoituksesta kuin meditaatio- tai mindfulness-harjoitteista.

 

Omassa elämässäni jooga on arjessani tukemassa oman kehoni hyvinvointia. Se auttaa minua astmani hyvän hoitotasapainon ylläpidossa. Jooga auttoi myös kuntouttamaan kehoani raskausajan jälkeen.

 

Elämäni eri vaiheissa joogan merkitys on vaihdellut. Olen löytänyt joogasta myös mielenrauhaa, iloa, voimaa ja aikaa pysähtyä kuulemaan kehoa ja mieltä.

 

Toivon joogaharjoituksen herättävän huomaamaan kerta kerran jälkeen, että olemme kaikki osana ihmisyyttä ja inhimillisyyttä. Toivon sen herättävän myös jaettua vastuunkantoa kaikesta elävästä ja äiti Maasta - iloa, elämän energiaa, rakkautta ja kauneutta.

 

Toivon, että harjoitus on sinulle aikaa, jossa on mahdollista pohtia ja oppia uudelleen sitä, kuka itse todella olet ja miten näyt ympärillesi.

 

Toivon, että jaetussa ja henkilökohtaisessa oppimisen kokemuksessa olisi mahdollisuus päästää irti vertailusta ja luoda kohtaamisia empatian ja lempeyden kautta - jotta meillä olisi mahdollisuus muistaa ja ymmärtää, ettei kenenkään elämä ole täydellistä. Jonkun asanaharjoitus voi näyttää ulospäin lähes virheettömän kauniilta, vaikka  yksityiselämä olisikin täysin solmussa tai ihminen kävisi läpi joitain muita täysin inhimillisiä haasteita.

 

Käymme läpi samoja asioita - vain eri aikoihin.

 

Jokainen kerta matolla on harjoitus. Jokainen hengitys on muistutus elämän lahjasta - sinussa on henki, joka kulkee.

 

Kuten kerroin, unelma joogan opettamisesta syttyi sydämessäni jo 1999 ja vuonna 2012 löysin tieni Flow- ja Yin-jooga RYT200 -koulutukseen Hima Happinessiin. Aloitin joogan opetuksen vuokraamalla Puistolan Marttalan, jossa annoin pienryhmäopetusta. Pääsin myös tuuraamaan tunteja Hima Happiness -joogastudiolla. Ilokseni sain pitää tunteja myös It´s Yoga Helsingissä.

 

Olen kahden opettajan tytär, joten opettaminen on tullut ns. äidinmaidossa ja etenkin joogan opettaminen tuntuu todella luonnolliselta valinnalta.

 

Olen juuri saanut päätökseen opintoni RYT500 -joogaopettajakoulutuksessa Tanya Popovichin, Jutta Aallon ja Måns Broon kanssa Hima Happiness -studiolla.

 

Lähellä sydäntäni on erilaiset kehoa huoltavat restoratiiviset harjoitteet: Slow Flow -jooga, Vinyasa Flow, Hatha-jooga, Vini-jooga, Yin-jooga ja Jivamukti-joogaharjoitus.

 

 

FB-sivut:

Mallu Laine Yoga

 

NIINA PIPPURI

 

Olen RYT200-koulutettu joogaopettaja.

 

Ohjaan Flow- ja Yin-joogaa iloisella ja rennolla asenteella ja tunneilleni voit tulla omana itsenäsi. Mielestäni asanassa voi (ja joskus myös pitää) hymyillä. Tärkeintä on tehdä omaa harjoitusta, itseä haastaen tai hellien - jokaisen omista fiiliksestä ja lähtökohdista riippuen.

 

Lähellä sydäntäni ovat myös tiibetiläiset äänimaljat, joiden sointujen avulla tuon silmiesi eteen värikkäitä äänimaisemia ja rentoutan sinut pitkään meditaatioon.

 

Tässä hellässä huomassa sinun on turvallista tulla myös ihan ensimmäistä kertaa joogatunnille.

 

FB-sivut:

Soulnpeppersuomi

 

INFO@ASANAHELSINKI.FI          KAIKUKATU 2, KALLIO, HELSINKI 00530

Valokuvaaja: Olga Poppius     Web Design: Eeva Anker